Grækenland 2017 uge 4

3/8-17 Vandland

Vi bliver jagtet ud af sengene fra morgenstunden, Sara har googlet åbningstider, vi skal være der kl 9, når de åbner. Det når vi også – næsten. Der er ikke ret mange mennesker da vi ankommer, så vi finder en plads under nogle træer, hvor vi gerne skal kunne få skygge hele dagen, spreder håndklæderne godt og så skal alle rutsjebanerne ellers testes inden der kommer for mange mennesker. Vi starter med at prøve vildtvandsfloden – for småbørn. Sara og Tanja har det ret sjovt med at skubbe sig frem i for små baderinge, sidde fast mm. Godt der ikke var småbørn…herefter prøver vi nogle hvor man sidder i store baderinge, både enmands og tomands. Det bliver ret vildt, man bliver slynget rundt, det er kun drengene der vender tilbage til dem senere. Vi går videre til to, hvor den ene er en almindelig god vandrutsjebane, den anden er sådan en, hvor man ender i en tragt. Den sidste har Mikkel og Tanja ikke mod på, Tanja ender dog med at tage en enkelt tur senere, så er det prøvet. Vi når også at prøve det store tårn med forskellige rutsjebaner inden der begynder at komme så mange mennesker at der bliver kø. Vi får kørt familiekapløb, Claus og Jeppe prøver de ‘lodrette’ rutsjebaner og vi prøver flere af de almindelige. Resten af dagen bliver de forskellige rutsjebaner prøvet en del gange mere. Afbrudt af pauser i skyggen med en god bog (de voksne), drikkepauser, spisepauser, skorstenrør (ungarns bedste specialitet) og vi får også ringet hjem til mormor der har fødselsdag. Vi er i bølgebadet, wellness (de har koldtvandsbassin og ‘issauna’ med rigtig is. Der er også en strømhvirvel, men da der ikke er tændt for strømmen, laver vi den selv ved at løbe rundt – og pludselig har vi mange mennesker der følger med ;p Mikkel falder i snak med en jævnaldrene dansk dreng og forsvinder et par timer. Vi er i parken til den lukker kl 19…

Aftensmaden bliver indtaget på restaurant med udsigt over søen. Igen snakker vi om at gå en tur rundt på pladsen, så børnene kan se hvor stor den er og så vi kan se åbningstider og priser for vandski. Men alle er trætte, så vi går hjem. Vi kan se på klokken at vi lige kan nå over i supermarkedet inden det lukker kl 22, så kan vi få fyldt op til hjemturen. Børnene takker nej til is, de er mætte, og smutter ned i campingvognen mens vi andre handler.

4/8-17 Nu er det hjemtur…

Op og afsted, det er vi eksperter i. Altså bortset fra at der står en lygtepæl på vores plads og takket være den, bliver vi nød til at koble af igen og køre campingvognen helt ud på vejen før vi kobler på igen. Det har vi så aldrig prøvet før!

Turen forløber uden store problemer, vi når Prag til aftensmadstid, der er ikke stemning for outlettet. Vi finder en IKEA i stedet. Desværre har de primært P-hus og der kan vi ikke være og der er kun få pladser foran, som alle er fyldte og vi må jage nogle kureer biler der er ved at blive pakket væk, så vi kan komme igennem. På vej ud igen, ser vi et skilt, der er flere pladser bagved og op til 4 meters højde. Dem snupper vi. Det viser sig så bare at de 4 m er gennemkørsel for lastbiler om til vareindlevering… Men vi kan holde i siden, det gør vi. På vej ind i IKEA kigger vi lidt på hvordan vi kommer ud igen. Vareindleveringen er ikke en mulighed, der hvor vi holder er der for smalt til at vende, så det bliver nok noget med at køre bilen ind under 2 m markeringen til p huset og så se om vi kan vende på den måde. Men den tid, den sorg. Først skal vi have mad.

Da alle er mætte og vi under måltidet er kommet til at snakke om den video, hvor de laver skiskydning i IKEA, skal der ske noget. Mikkel sender live på facebook. Tanja udfordrer. Børnene skal lave selfies med en seng, et skrivebord og en toiletbørste! Så går den vilde jagt gennem IKEA. Vi andre tager den i ro og mag, vi når udgangen samtidig. Rødkindede børn, det var lidt pinligt, folk gloede…

Udkørslen viste sig at blive så problematisk som vi havde frygtet. Heldigvis var der plads til at alle bilerne der skulle ind og ud kunne dirigeres uden om os, så det stod Mikkel og Jeppe for, mens Claus kørte frem og tilbage, selv når vi kørte bilen så langt ind i p-huset at campingvognen næsten ramte, kunne vi ikke få den rundt, så til sidst tog vi konsekvensen (for 2. gang) og koblede af! Det passede ikke helt Clauses ego, men hellere det end skader, og vi har jo trods alt kun gjort det en gang før (i morges).

Da vi kom ind i Tyskland snuppede vi den første autohof vi mødte, så vi kunne få en ordentlig nats søvn, inden vi for alvor rammer ferietrafikken.

5/8-17 Hele vejen hjem

Med kun omkring 800 km hjem havde bagsædet et klart defineret mål – vi skal hjem i dag!!! Forsædet var knap så optimistiske, da det ligesom også er en af de helt store hjemrejseweekender. Vi blev dog hurtigt enige om at køre over Berlin, for at undgå A7 mest muligt. Det viste sig at være et godt valg, for borset fra lidt kørende kø gennem Berlin, der gav tid til at se på byen, var der ingen forhindringer overhovedet. Vi nåede det traditionelle stop i Scandinavian Park, tidsnok til aftensmad og kl 22 landede vi derhjemme. Jævnt koldt, men dejligt med en hel dag til oprydning og rengøring.

6/8-17 Afslutning på ferien

Nu vi var kommet næsten en hel dag hjem tidligere end planlagt, blev de stakkels børn tvangsindlagt til at hjælpe. Så i løbet af nogle timer blev både bil og campingvogn rengjort både ind- og udvendigt, der blev handlet og vi nåede ovenikøbet også ned i byen og købe diverse fornødenheder til skolestart. Og så kom farmor lige forbi til aftensmad.