16 jul, 2015

2 dage i ROM

Vi ville have boet på samme campingplads som Saras klassekammerat, men de havde alt optaget, hele weekenden, så vi kørte til den vi først havde valgt i stedet. Ikke lige det man har allermest lyst til efter en lang dag i bilen. Pladsen er ikke særlig spændende og bærer meget præg af ungdomsrejser – kl 22 bliver restauranten til bar. Claus og Tanja var oppe efter pizzaer den ene aften og havde god underholdning af de seje unge mennesker der var ved at gøre klar til fest. De havde omvendt aften, så drengene var i kjoler og bikini og med fuld make-up. Pigerne i hiphoptøj. Mens vi ventede på pizzaerne fik vi lidt at drikke – i Plasikkrus, de havde ikke glas! Til gengæld kunne man købe drikkevarer i spande, med underholdende navne som sex with bartender…

Nu er vi her jo for at se ROM, så vi har købt 24 timers billetter til offentlig transport og tog bus og metro ind til centrum, første stop var Panthéon som vi ikke fik set sidst vi var her. På vejen stod der skilt mod Trevifontænen, så den kunne vi jo lige se på vejen… Men det var en turistfælde, den var tømt for vand og indhegnet med glashegn. Godt vi ikke var gået ekstra for det… På vej videre mod Panthéon mødte vi en buffet, spis hvad du kan for 10€ incl vand, brød og salat, så vi droppede planen om Panthéon før frokost og spiste ok god cafeteria mad.

Pantheon er et besøg værd, kuplen svæver faktisk og malerier mm indenfor er utrolig flotte, især når man tænker på at det har stået åbent for vejret i snart 2000 år. Den er hurtigt overset og vi gik videre mod forum romanum, altså vi gik måske lidt den modsatte vej og havnede på piazza navona, hvor en kineser solgte nogle meget fine figurer i strå…

Men vi nåede forum romanum, efter en ispause på en trappe i skyggen og at have kigget på de udgravninger der er rundt om. Billetkontoret til forum romanum havde ingen kø, til gengæld måtte hunden så ikke komme ind:-( Claus meldte sig frivilligt og blev ude i skyggen med hunden. Efterfølgende kunne han berette at hunden helt sikkert kunne have klaret en god timeløn, hvis han havde sat et skål til mønter foran den… Omvendt havde han også set en tigger blive taget af politiet – så det var nok meget godt han ikke prøvede.

Forum romanum er fascinerende, nogle af bygningerne står hele endnu. Det er svært at forestille sig at det hele har ligget under 8 m jord og skidt. Vi har simpelthen den ringeste guidebog med i år, så det var svært at finde rundt mellem alle bygningerne, men det lykkedes os da at finde vestalindernes tempel med rosenhave og det hele. Da ingen frivilligt afgav døtre til vestalindetjeneste, blev de trukket ud ved lod. De fik et liv i luksus, men prisen var i 30 år at skulle leve i cølibat med 5 andre piger og sørge for at deres ild aldrig gik ud. Blev det opdaget at de havde en elsker, blev han stenet til døde og hun blev levende begravet! Vi fandt også den gamle retssal, hvor de professionelle klakører sad på trappen og spillede, mens de ventede på at blive hyret til en ny retssag. I trappetrinene ridsede de spilleplader i stenene, vi mener de må have spillet kalaha, ellers fandt vi i hvert fald ikke spillepladerne. Da vi kom ud igen var der ingen kø ved colloseum, som billetten også gjaldt til, men ingen gad mere, så vi tog tilbage til campingpladsen og hoppede i poolen. Søndag tog vi afsted igen. Da vi kom udenfor pladsen så vi bagenden af vores bus… En sød italiensk dame stoppede os og gav os en lang forklaring om at bussen kun kører en gang i timen og alle alternativerne til hvordan vi kom frem i stedet – på en blanding af italiensk og engelsk. Belært af vores tidligere erfaringer med offentlig transport hentede vi bilen og kørte ind til metroen! Vi tog metroen helt ud til colloseum og startede med at stå i kø over en time for at komme ind, godt vi ikke også skulle købe billet… Denne gang var det Tanja og hunden der blev ude i skyggen. Colloseum er fantastisk, så fantastisk at børnene faktisk kunne huske rigtig meget fra sidst vi var der i 2010! Så der gik kun en lille time før de var ude igen. Vi tog metroen tilbage til den spanske trappe og ville finde en restaurant at spise frokost på. Til drengenes store glæde lå der en macD og vi gav os, mest fordi vi godt kunne mærke at vi manglede salt. MacD bliver ikke bedre af at vi i 14 dage har spist god italiensk mad… Da vi kom ud til den spanske trappe, kiggede Mikkel op af den og sagde “hvem kommer først op?” Væk var alle tre drenge… Vi andre blev stående i skyggen. Tulle stillede op som fotomodel for en lille poge med et stort kamera og vi fik studeret springvandet med det synkende skib inden vi gik på isjagt. Vi er kommet for sent i seng og for tidligt op de sidste dage, så da isen var spist tog vi hjem igen. Dvs Tanja og tulle var de eneste der kom med metroen, resten var ikke hurtige nok…

Tilbage på pladsen kølede vi af i poolen inden vi tog ud og spiste aftensmad med Saras klassekammerat på deres campingplads. Den faldt noget bedre i børnenes smag og at vi lige var det den dag der også var poolparty, var de godt tilfredse med;-)