Sverige 2018

23/3-18 Afgang

Velforberedte som altid, holdt vi planlægningsmøde fredag, da alle var hjemme. Da vejret til stadighed ikke lover godt nogle steder i Europa, endte vi med at holde fast i at skulle til Sverige. Claus med drømmen om at komme ud og stå på ski. Herefter stod den på lynpakning, eller noget, for nu var målet færgen fra Frederikshavn kl 22. og små 4 timers kørsel derop… Vi kom afsted, med et let tidspres og en næsten tom tank. Så planen blev hurtigt at tanke i Vejen, hvor vi kunne hente take-away fra MacD imens.

Derefter gik det uden pauser for fuld fart til Frederikshavn. Vi ankom 21.50 til en billetdame, der ikke var ovenud begejstret for vores planlægning, men vi kom med! På færgen måtte hunde kun være i bilen eller i hundeloungen, så vi satte Tulle af i campingvognen og gik op for at sondere terrænet. Da hundeloungen viste sig at være ret lille og indeholde en stor sort (læs farlig i Tulles øjne) hund, blev vi enige om at hun havde det bedst i campingvognen. Vi fandt en siddegruppe i et trappeområde, hvor vi havde god plads og konstaterede at dem ved siden af os havde prøvet det før. Vupti lå hele familien i hver deres sovepose og sov! Vi fik købt lidt snolder, spillede lidt kort, drengene spillede bordfodbold og vi småskov lidt på skift, Jeppe sov det meste af overfarten, og ellers blev vi underholdt af fulde svenskere der vist brugte færgen som en tur på diskotek.

Det gik nemt at komme af færgen, vi fandt dog ikke lige tolden, hvor hunden skulle anmeldes, men vi fandt uden større problemer byens campingplads, hvor vi parkerede udenfor kl 2 og gik gladeligt i seng.

24/3-18 Göteborg

Efter en sen morgenmad gik Tanja og Jeppe op for at tjekke ind. På mirakuløst vis var det ikke nødvendigt at tale engelsk sammen… Vi starter med at møde forbudssverige. Der er regler for hvordan bil og campingvogn skal holde i forhold til hinanden og hvad vej campingvognen skal vende! Selv med kiler kommer vi til at holde skråt, der tages en hurtig beslutning, det er kun en nat og dagen skal tilbringes i byen – vi lever med at holde lidt skævt.

Efter frokost kører vi ind til byen og finder et p-hus, der ikke er bygget til store svenske biler. Men vi får parkeret og trukket en p-billet, hvor Mikkel – lettere hoverende – lige må minde om dengang dankortet ikke kom ud igen…

Turen går mod bydelen Haga, med traditionelle træhuse og masser af små butikker. På vejen skal vi forbi Skansen Kronan, som viser sig at ligge stort set lige ved P-huset. Med vanlig sans for at gøre tingene ordentligt, begiver vi os op på Skansen, ad det der nok bedst kan betegnes som bagsiden. Bedre bestrevet som en mudret optrådt sti… Men nu var der jo også vej op på alle andre sider! Til trods for gråvejret er der en flot udsigt fra Skansen og selve bygningen er også flot. Vi er dog et par stykker der grundet lidt småsygdom nægtet at bestige tårnet, så det bliver droppet. Vi bevæger os af den fantastiske sti ned på den anden side og når snart efter Haga, der vinder på charme og turister. Men i modsætning til de fleste andre turistfælder er boderne fulde af lokale hjemmelavede varer. Vi ender dog med at finde en standard souvenir butik, så det traditionelle viskestykke er i hus. Mikkel har hørt godt efter, da der blev fortalt om byen, så hans fokus er på at finde cafe husaren, med de største kanelsnegle. Vi finder dem også, og selvom vi godt kunne bruge at komme ind i varmen og sidde, så nøjes vi dog at købe fra boden udenfor. Det kræver dog først at vi tager en beslutning om at det er kanelsneglene vi skal have og ikke nogle af de andre kager… Vi ender med at bestille 5 kanelsnegle, hvilket hende i boden er noget chokeret over… Muligvis fordi de tilsammen koster 300 svenske kroner. Vi går lidt videre for at se mere på byen, mens vi kaster os over udfordringen med at spise os igennem de ganske fortrinlige kanelsnegle. Vi når dog snart til konklusionen om at vi har set by nok og at det er de færreste der kan spise en hel kanelsnegl.

Gøteborg er en kringlet by at køre rundt i, men vi kommer uden større udfordringer tilbage til campingpladsen, passerer denne og fortsætter efter Mikkels guidning til et supermarked, hvor vi får købt de vigtigste fornødenheder, tanket og ikke mindst kommer i MediaMarkt, som er grunden til at Mikkel kunne finde vej!

Vi sparer ikke på opvasken i dag, da campingpladsen har opvaskemaskine. Aftenen går med at indhente det afsnit af Matador vi er bagud med.

25/3-18 Jagten på skicamping til Claus

Det gør knap så ondt at stå op til sommertid, når man er på ferie, men for os bliver check-ud senest kl 11 altså lidt udfordrede, når de sådan flytter på tiden. Claus har fået den geniale ide, at vi kører over på autocamper service pladsen inden vi kører, og efter lidt bakker, holder vi, så vi kan time spildevand af og fylde vand på uden at slæbe. Super smart. Vi er ude af campingpladsen lidt over 11.

Turen mod næste plads er smuk og solen skinner. Da vi nærmer os campingpladsen og bare kører op og op mod en fantastisk udsigt i den strålende sol er forventningerne store, også hos dem der var noget skeptiske over skivejr i påsken. Lykken varer dog kun til vi kommer ind på campingpladsen, hvor campingfatter kommer ud og fortæller os at pladsen er lukket pga for meget sne!!! Han er hverken til at hugge eller stikke i, så vi må vende rundt (og nej, det var der ikke rigtig plads til) og køre igen. Vi kører ind på en stor parkeringsplads ved siden af campingpladsen og gør klar til frokost. Planen om at sidde i solen, bliver dog droppet igen takket en ret kold vind. Mens der eksperimenteres med parisertoast på stegepande, går Claus en tur over for at forsøge at snakke campingfatter til fornuft. Men han er bekymret for sit underlag, så konklusionen må være at der kun er helårsåbent for sæsoncampister. Parisertoast på stegepande kan til gengæld godt lade sig gøre.

Vi gider ikke køre forgæves igen og ringer til den næste campingplads. De har åbent og vi er velkomne. Vi er 40 km væk, alt er godt. Altså bortset fra at receptionen har lukket da vi kommer frem… Men efter et par opringninger, får vi at vide at vi bare kan køre ind og finde en plads.

Vi får kigget på området, der er kælkebakke og kommunal skilift i gåafstand, så det må være morgendagens projekt. Derudover får vi handlet, så vi har mad til de næste to dage. Supermarkedet har et skilt med at det er vaffeldag, så vi når kun lige inden for døren før vi falder over et tilbudt på et vaffeljern, som vi selvfølgelig ikke kan står for…

Efter aftensmaden vasker børnene op mens de voksne lover at lave vafler. Det går også vældig fint, indtil vaffeljernet står af efter vaffel nr to… Det er hvad man får for 300 svenske kroner…

26/3-18 Mere sne og ingen ski

Det har sneet i nat, så efter at have checket ind, betalt for to overnatninger og en times privat sauna, er vi blevet 580 skr fattigere. Som nogen nok har bemærket er vi ret begejstrede for priserne her. Claus har så også fundet ud af at der ikke er nogen der kan fortælle ham hvor han kan købe adgang til liften.

I stedet går hele familien på kælkebakken. Genial kælkebakke, der vel nærmere er en lille gryde, hvor man får så meget fart på at man med lidt held kommer halvvejs op på den anden side, så der ikke er så langt at gå før man kan kælke ned igen. Selv hunden virker til at kunne lide det. Eneste minus er at det er næsten ren is vi kører på. Mikkels kælk overlever ikke at Tanja rammer en større isknold med den…

Efter frokost fortsætter Jeppe, Sara og Tanja deres genoptagne Hayday spil, mens Claus og Mikkel kører ind for at bytte vaffeljernet. Efter at børnene har været meget fascinerede af at alle supermarkederne opgør bland selv slikket i kilo priser (opfordring? udfordrring?) er glæden stor da de kommer retur med et nyt vaffeljern og 1,5 kg bland selv slik! (Det var til halv pris = 40 skr/kg)

Mens vi spiller matador bager Claus vaflerne, som smager fantastisk. Vi lærer dog at vi ikke skal stable dem som pandekager og spise dem når alle er færdige, men så ved vi det til næste gang.

Og herefter står den på bastu, eller sauna. De havde dog glemt at tænde den, så vi får en time ekstra. Sara og Mikkel sætter nu mere pris på bruserne udenfor saunaen og formår at tømme varmtvandsbeholderen fuldstændig, så vi andre fik brusebad med isterninger i.

Efter aftensmaden fik vi set ugens afsnit af Matador, så vi nu er med igen. Desværre begik vi samtidig den fejl at kværne alt bland selv slikket, hvilket ikke ligefrem gav god nattesøvn til flere af os…