Diafolka Kalavrita bjergbanen

13. juli

Efter en dejlig badedag, der blev afsluttet med en hyggelig grillaften sammen med vores naboer, er tiden nu kommet til at gøre klar til at køre mod færgen. Men da færgen først sejler 23.59, vil vi forbi Diafolka og se om vi kan komme med bjergbanen til Kalavrita, der skulle være en helt fantastisk tur, hvor det skulle være som at køre i et modeltogslandskab. Vi fandt hurtigt derhen og fandt også en parkeringsplads uden problemer og gik så hen for at købe billetter, igen var børnene gratis – fordi de er så små… Og gudskelov for det, for vi kom af med 69!!!€ for returbilletten, og fandt så et hotel, hvor vi kunne få frokost. Desværre gad Jeppe ikke rigtig spise noget, rimelig træls når man skal ud og køre med tog nogle timer. Det viste sig dog at der var en naturlig forklaring på hans manglende appetit, da han brækkede sig ud over hele bordet… Nå men derefter havde han det fint, så vi kunne komme med toget. Vi fik tiltusket os de forreste pladser i toget og da børnene allerede havde vinket til lokomotivføreren. Da toget kom, var de jo allerede venner og blev hurtigt inviteret ind i førerhuset, hvor de tilbragte den 68 min. lange køretur. Mens føreren satte farten og sagde foto, hver gang der kom noget ekstra flotJ. Vi kørte langs en flod med masser af vandfald, gennem tunneller, og under klippefremspring. Det var helt fantastisk og blev kun bedre af at der også var et ekstra tandhjulsspor på de ekstra stejle strækninger og at Jeppe fik lov til at bruge hornet. Midt på ruten lå der en restaurant, som toget kører direkte igennem… På toppen nåede vi næsten at spise en is, inden vi skulle ned igen, desværre havde vi ikke lige tænkt over at det var dagens sidste afgang, så på turen ned sad vi fordelt i den midterste vogn. Jeppe fik sig en ny ven, da en 5 årig dreng spottede at hans bluse var en Legobluse, og så fik Tanja lige en snak med moren imens, og fik afklaret at der rent faktisk kommer sne i Grækenland om vinteren.
Da vi kom ned igen gik turen hurtigt mod Patras, hvor vi skulle afhente vores billetter, det viste sig bare at i allerede havde fået dem i Venedig… Men så fik vi da at vide at selvom det var vores skib der lå i havnen, var afgangen altså 5 km uden for havnen. Det var nu meget dejligt, da havnen i Patras er fyldt med albanere, der gerne vil smugles til Italien. Der var også en henne og tage i campingvognen for at se om han kunne komme ind! Efter at have tjekket ind kørte vi uden for byen og spiste aftensmad, inden vi kørte tilbage til den nye færgehavn, hvor der var temmelig skrap kontrol, og både bil og campingvogn blev gennemsøgt. Det var nu meget betryggende at der var så meget kontrol, og de fortalte også at de om morgenen havde taget en bil med 12 personer gemt i!!!
Vi kom tidligt om bord på færgen og fik desværre kun en plads i anden række denne gang, hvilket er lidt hårdt, da det er meget lummert i vejret i disse dage. Da vi alle har været trætte hele dagen efter sent i seng i går og tidlig vækning i morges, hvor der var mellemlanding i Igoumenitsa og på Corfu. Så dagen har været brugt på at sumpe, hygge og poolen. Så nu er vi klar til køreturen i morgen.